måndag 13 juli 2009

Sommar

Nu var det ett tag sedan som vanligt som jag skrev nåt här! Redan mitten av juli?? Oj oj vart tar dagarna vägen? Här är det fullt ös på alla hundarna, dom är ute hela dagarna, skönt för dom!
Tildas valpar är nu 4 veckor och busar med varandra, är så gulliga sååå! Tilda är en sån supermamma, matar dom lite för ofta tycker jag, för jag hinner aldrig med att ge dom sitt fasta foder eftersom dom aldrig är hungriga. Men dom växer, och nån gång så ska väl Tilda tröttna på att ligga hos dom hela tiden.
Ebbas valpar är nu 3 dagar gamla och alla utom en har nått sin födelsevikt igen, var lite orolig igår eftersom en av tikarna bara gick ner i vikt, tänkte börja ge den lite tillmat, men idag hade hon äntligen börjat vänd i vikt, så jag avvaktar ett tag med det. Verkar som om Ebbas mjölk inte kom igång ordentligt från början.

I dag har jag varit i Edsbruk och lämnat in ett slaktat vildsvin för saltning, för i helgen så kommer mina goa valpköpare hit och vi ska helgrilla det. Tar ett antal timmar men vi börjar tidigt så vi får äta i skaplig tid, ska visst grillas 4 timmar/10 kg plus nån extra timme och grisen väger ca 25-30 kg så vi får väl starta kl 9 på morgonen med det! Ska bli så roligt att träffa alla igen och ännu roligare att träffa alla hundarna! Hoppas bara att det blir bra väder så vi kan sitta ute hela kvällen.

Vi byggde ju en ny veranda förra året, och i början på sommaren så satte vi upp en grind där eftersom hundarna sprang upp där och skitade ner hela tiden. Satte upp en grind som vi redan hade sen tidigare, och en dag såg jag att det varit nån hund där och gnagt på pinnarna, en pinne var ordentligt avgnagd. Peter blev förståss irriterad av att man inte kan ha nya saker utan att hundarna förstör, det var ju därför vi satte upp grinden för att dom inte skulle förstöra verandagolvet.
En dag tänkte jag att nu ska jag kolla vem av hundarna det är som gnager på grinden så jag satte dit filmkameran på inspelning och gick in och stod bakom gardinen och kikade ut. Fick faktiskt den skyldige på filmen. Ja vem det var kan ni ser här:

Nu är det ju så att Tilda är Peters ögonsten, hon följer honom var han än går, och när jag visade honom vem som hade gjort sönder grinden, ja då sa han bara: ja hon är intelligent den hunden och så skrattade han!

Inga kommentarer: