fredag 4 april 2008

Hemma igen




Nu har jag kommit hem från min semester i Spanien. Det har varit jättehärligt och mycket bra väder varje dag.
För min svärmor som aldrig har varit på semester och heller aldrig suttit i ett flygplan, skötte sig bra. Våran resa med bil till Arlanda började med snökaos i Norrköping, satt fast i bilkö över 2 timmar. Det var en buss och en långtradare som kört av vägen i en rondell. Men som tur var så åkte vi ju dagen innan så vi inte skulle råka ut för något sådant på vägen.Vi sov ju kvar på Arlanda eftersom planet gick kl 9 på morgonen dagen efter.
Hemma har Tyra legat vi grinden dom 5 första dagarna och väntat på mig, på natten har hon sovit i kökssoffan. Tessan har sovit hos Peter och Tilda hos Yandri.

En dag när vi var i ett stort varuhus i Spanien så sålde en djuraffär hundvalpar i ett skyltfönster! Oh vad hemskt det var!
Där i fönstren låg alla sorters valpar, men jag såg mest cockrarna som såg så sorgsna ut.
Bakom valparnas montrar fanns insidan av affären. Jag såg att inga av valparna hade vare sig vatten eller mat. En schäfervalp låg och slickade i en tom rostfri bunke.



Hos cockrarna såg jag att en annan ras låg och flämtade mot något galler i montern.
Det var nog för mig, jag gick in i affären och sa att "the puppies must have water" jag är urusel på engelska och det är spanjorerna också, så jag tog fram en vattenskål och skulle peka på valparna, men då såg jag att hela den väggen som var montrar utifrån var akvarium inifrån, så personalen kunde alltså inte se valparna. Och vad värre var att det måste vara väldigt varmt inne hos dom.

Till slut förstod expediten vad jag menade, men skakade bara på huvudet och började krafsa på matskålen med händerna. Hon menade att valparna bara krafsar ut vattnet hela tiden.

Jag gick ut igen och där stod svärmor och bölade för fullt. Hon är en sån som alltid gråter för minsta lilla. Hon kan inte en slå ihjäl en mygga!

Jaha vad ska vi göra nu då? Jo jag gick in igen och drog med mig expediten ut så hon själv fick se hur valparna flåsade, och hur det samlats folk utanför som undrade vad som var på gång!

Jag stod kvar och tittade in i affären tills expediten till slut hällde upp vatten till valparna, och dom blev som tokiga.

Vi gick därifrån innan jag tog med mig valparna hem.

Från det ena till det andra, så här fint hade vi det i Spanien för övrigt
Badstranden med svärmor






Soluppgången från min balkong, se så nära vi har till stranden!

Nu ska jag umgås med familjen!



Inga kommentarer: