torsdag 16 juni 2011

Mycket som sker hela tiden....

Som vanligt har jag inte skrivit något på länge, men det händer saker hela tiden som jag tänker att det ska jag skriva om idag, så händer något mera och så går dagarna förbi!

Men ska försöka få med lite av det som hänt. 
Jag har ju varit i Norrköping och ställt ut Kitty, det var bara 2 st i hennes klass, den ena var 2 månader äldre än Kitty, men jag tycker att hon skötte sig bra med tanke på att det var första gången hon var med och dessutom var det Sandra från Liljeblommans kennel som ställde henne, vilket hon gjorde jättebra, men som alla mina hundar så är dom så mattekära och vill ju helst spring till mig hela tiden.

Hennes kritik var jag jättenöjd med:

6 mån feminin tik, bra prop, sött välformat huvud, välbalans öron, korrekt bett, bra underkäke, ännu lite smal fram. Bra hals, typisk överlinje, välansatt svans, bra ben o tassar, bra bröstdjup, välskött päls, vänligt temperament, kunde varit lite mer bestämd i sina rörelser, rör sig bra bak, trångt fram.

Hon har all tid i världen att växa till sig i fronten så det blir nog bra med det också tror jag.

Efter utställningen åkte jag till Linköping och hämtade min dotters 2 hundar, Pajas & Eddie, som skulle bo hos oss en vecka för dom skulle åka på en utlandsresa.
Eddie är ju avkomma från Tyra och Gunvald, så det var så roligt att ha dom här en vecka.

När Eddie & Pajas sedan blev hämtade så följde Eros 2 år nu med från Linköping till oss, han är avkomma från Ebba & Hugo och nu var det hans tur att få bo tillsammans med oss.
 Hans matte skulle också åka på utlandsresa, och jag tycker det är så skoj att ha så bra kontakt med många av mina avkommors familjer. 
Nu har Eros bott här en vecka och ska åka hem imorgon igen för då kommer dottern Frida med familj från Linköping och ska vara med när minsta sonen tar studenten och då kan ju Eros åka med dom tillbaka hem till sin matte & husse!

Sen hade jag "Gustav" här i måndags, orrvalpen från Gunvald och Tyras kull som nu är 1 år. Han var jättefin, supertrevlig och så himla go.
 Lite bus med Kitty

 Måste ju hälsa på Eros också, han är släkt med honom!

Sen ville jag ju ha en ståbild på Gustav också, satte kameran i husses hand men eftersom jag är gipsad på högerhanden så blev det så konstigt, för Gustav bara liksom kramade om handen så fort jag försökte hålla huvudet med den, han undrade nog vad det handlade om! 
 Så jag och Husse bytte plats istället så jag fick min ståbild i alla fall!

 Sen tog jag några bilder i uterummet också!


Måste kanske förklara varför jag har gips på högerhanden! Jo jag höll på ute i trädgården och som vanligt så har jag alltid så bråttom när jag ska göra nåt, snubblar på en  rot till en buske jag klippt ner, hinner ta två steg i luften innan jag landar på magen med handen under mig, trodde väl jag skulle hinna ta emot mig med den men nådde marken fortare än jag trott!

Jag hörde hur det knäckte till, trodde först det var ett revben som gick av, låg där på marken och alla hundarna sprang fram och slickade mig i ansiktet så jag satte mig upp och såg då hur lillfingret spretade rakt ut i 90 grader! Tryckte ihop fingret mot handen och gick in o spolade kallt vatten på.
Efter ett tag så svullnade handen upp ordentligt så jag åkte till akuten där dom röntgade och undersökte handen, men det var inget brutet, bara ett ligament som gått av sa dom.

Fick åka hem igen med min bultande hand och ett löfte om att få en tid till ortopeden efter en vecka för uppföljning av ligamentet.

Fy vad ont jag hade, och lillfingret var inte alls där det skulle vara! Efter några dagar ringer jag till akuten för fingrarna var alldeles mörkröda, frågade om det skulle vara så? Jaa sa dom, det kan bli så når man har slagit sig fick jag till svar!
Efter en vecka fick jag komma till ortopeden och han klämde och kände på min onda hand, jag påpekade igen om mitt lillfinger som inte såg ut som det gjort tidigare, men han sa att det i alla fall inte var något brutet. Jag frågade då om det verkligen varit någon röntgenläkare som tittat på bilderna eller om det bara var läkaren på akuten som bedömde resultatet. Det var nog röntgenläkaren fick jag till svar då!

Jaha, bara att åka hem igen med min onda hand, men när jag  precis skulle ut genom entren kom läkaren springandes och sa att han tittat närmare på bilderna och upptäckte att det visst var en fraktur jag hade!!
Så nu blev jag skickad på ny röntgen och även magnetkameraröntgen som bekräftade det jag försökt säga i en veckas tid. Så därför blev jag då gipsad en vecka efter mitt snygga svanhopp i trädgården!

Tog några bilder med mobilen när jag var på akuten, dagen efter så var handen jättesvullen! Man kan ju se med bara ögat att det inte ser bra ut!



Nu har jag dessutom överansträngt vänsterhanden som man inte använder så ofta, kan knappt böja fingrarna för då känns det som dom gått ur led!!
Nä man ska nog lära sig att uppskatta det man har mera, för det kan vända fort!

God natt alla vänner!



Inga kommentarer: