fredag 16 april 2010

Tyras valpar

Ja som vanligt har jag varit dålig på att skriva här! Men Tyra fick sina valpar på fredagen den 9:e april, dom blir en vecka idag!

5 pojkar och en flicka blev det, stora o fina utom en som bara vägde 170 g!

Den var så duktig och envis på tuttarna men fick inte i sig tillräckligt, den snuttade bara och orkade nog inte få i sig tillräkligt så jag matade till den med flaska. Vikten sjönk till 140 g, trots den låga vikten var den pigg och sög bra på flaskan.
Fick upp den till 147 g, men sen blev den svagare o svagare, sista dagen hade jag den i en korg i köket med värmedyna. Efter 5 dagar gav den upp! Tror den fick lunginflammation, för det rosslade när han andades.

Så nu finns det 4 pojkar och 1 flicka kvar, en pojke är orange dom andra är blueron. En av pojkarna är så himla fin, alldeles svart hela huvudet. Ja alla ser jättefina ut, korta och kompakta.

När den oranga pojken föddes så såg den ut som en alldeles vit valp, har ju aldrig haft annat än blåa och klartecknade valpar. Tyckte den påminde om en stor vit råtta, kunde se den framför mig med röda ögon ha ha!

Alla mår i alla fall bra, växer som dom ska och Tyra lämnar dom inte gärna.

Gunvalds och Tyras valpar är också heriditärt fria från PRCD-PRA. Ska fota dom idag och försöka få ut lite enskilda bilder på dom på hemsidan.

Tessans och Hugos valpar växer så det knakar, alla har öppnat ögonen och trampar omkring i lådan. Dom har haft diarre' några dagar, men tror det beror på att Tessan har såå mycket mat, alla valpar har varit gula eftersom dom ålar runt i bajset så jag har fått tvätta både valparna och täcken flera gånger. Men nu har det gått över, skönt!

Tänkte lägga ut Tyras och Gunvalds valpar på Cockerklubbens valpförmedling, men se det fick jag inte! Gunvald blev ju ögonlyst efter parningen eftersom den lystiden jag hade i Norsholm blev inställd pga sjukdom hos veterinären, fick en annan tid i Linköping den 5:e mars och dom parade sig första gången den 3:e februari. Båda har UA på ögonen men det hjälpte inte!
Inte ens SKK har nån regel om att det är obligatoriskt att ögonlysa föräldrarna, bara rekomendationer om det! Man får registrera valparna ändå utan ögonintyg. Men men så är det, bara att följa reglerna!

Tessan och Hugos valpar kan jag inte heller lägga ut där eftersom Tessan aldrig är utställd officiellt. Men har inte tidigare haft några valpar på valpförmedlingen så jag hoppas jag kan hitta bra hem till alla fina valpar ändå, för det har ju gått bra förut.

Sen började Aina att löpa också mitt i allt! Hon blir ju 3 år i år och eftersom hon bara löper en gång om året så ville jag ju att hon också skulle få valpar nu, men eftersom jag tycker att jag har så pass många valpar så frågade jag Petra på Näckrosdammens kennel som fött upp Aina, om hon ville leasa henne. Ainas syster Chanell som Petra äger skulle nämligen bli parad i samma veva men dom fick aldrig till det med hanen så hon hann gå ur sitt höglöp.
Petra blev jätteglad över att få låna Aina, så Aina har nu parat med Gunvald och ska åka till Petra senare för att få sina valpar där. Känns jättebra, eftersom jag vet att Petra tar väl hand om sina hundar.

Nu ska jag fortsätta städa av här hemma och göra "helg"

Må så gott!

Inga kommentarer: